آیا برداشتن قسمتی از فیلم دوربین مدار بسته امکان پذیر است و یا نیاز به فرمت کلی دارد؟ به طور کلی پاک کردن بخشی از فیلم‌های دوربین مداربسته ممکن نیست. اما راهکارهایی برای ضبط نکردن و حذف بخشی از فیلم وجود دارد. در ادامه به آموزش حذف قسمتی از فیلم دوربین مداربسته می‌پردازیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته

به طور مستقیم حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته امکانپذیر نیست. برای برداشتن فیلم از دوربین مداربسته نیاز به پاک کردن کلی حافظه دوربین مداربسته است. ما در این قسمت یک ترفند برای حذف کردن قسمتی از فیلم دوربین مداربسته معرفی می‌کنیم. چگونه فیلم یک روز دوربین مدار بسته را حذف کنیم؟ به طور مثال اگر می‌خواهید فیلم یک روز به خصوص را در دوربین مدار بسته حذف کنید، باید وارد منو دستگاه ضبط شوید. سپس وارد قسمت تنظیمات، تنظیمات عمومی و تنظیم تقویم و ساعت دستگاه شوید. ساعت و تاریخ دستگاه را بر روی تاریخ مورد نظر تنظیم کنید. پس از ذخیره تنظیمات، دستگاه را یکبار خاموش و روشن کنید. در این حالت تصاویر جدید بر روی تصاویر قبلی آن روز ضبط شده و تصاویر قدیمی حذف می‌شوند. پس از ضبط تصاویر در تاریخ و ساعت مورد نظر، تنظیمات دستگاه را به حالت اولیه بازگردانید.

با استفاده از این ترفند می‌توانید بخشی از تصاویر دوربین مداربسته را حذف کنید. توجه داشته باشید در صورتی که از چند دوربین استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از پاک شدن فیلم همه‌ی دوربین‌ها، دوربین‌های دیگر را از حالت ضبط خارج کنید.

ضبط نکردن قسمتی از فیلم دوربین مداربسته

ممکن است به دلایل مختلف بخواهید قسمتی از تصاویر محیط توسط دوربین ضبط و دیده نشوند. در این صورت راه حل چست؟ اگر قصد ضبط نکرن قسمتی از تصاویر محیط توسط دوربین را دارید با استفاده از تنظیمات دستگاه‌های ضبط می‌توانید مانع از ضبط قسمت‌هایی از تصاویر شوید. همچنین می‌توانید تصاویر محیط را فقط در زمان‌های مخصوصی ضبط کنید.

تعیین زمان برای ضبط فیلم دوربین

دستگاه‌های ضبط DVR و NVR در سیستم‌های مداربسته دارای قابلیت زمانبندی هستند. در جدول زمانبندی می‌توانید برای هر یک از دوربین‌هایی که به دستگاه ضبط متصل هستند، یک بازه زمانی تعیین کنید. در این صورت دوربین مداربسته شما فقط در زمان تعیین شده، تصاویر را ضبط می‌کند. این بازه زمانی را می‌توانید بر اساس روزهای هفته و ساعت‌های مورد نظر تنظیم کنید. می‌توانید زمانبندی ضبط تصاویر را به گونه ای تنظیم کنید تا دوربین تصاویر را فقط در زمان عدم حضور شما ثبت کند. علاوه بر این با استفاده از جدول زمانبندی می‌توانید تصاویر مربوط به تاریخ‌های مختلف را به راحتی جستجو کنید.

پوشاندن و ماسک کردن قسمتی از تصاویر دوربین مداربسته

قابلیت دیگری که در دستگاه‌های ضبط وجود دارد، پوشاندن و یا ماسک کردن قسمتی از تصاویر دوربین مداربسته است. با رسم یک کادر بر روی قسمت مورد نظر می‌توانید تصاویر آن قسمت را سانسور کنید. معمولا از این قابلیت برای پوشاندن بخش‌های خاصی از تصویر مانند رمز گاوصندوق، صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز و… استفاده می‌کنند. همچنین از این قابلیت در حالت تشخیص حرکت نیز می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال در یک محیط، یک شی متحرک مانند ساعت وجود دارد. هنگامی که دوربین مداربسته در حالت تشخیص حرکت قرار می‌گیرد، فقط زمانی که حرکت در تصویر رخ دهد، تصاویر ثبت می‌شوند. برای جلوگیری از ثبت اشتباه تصاویر می‌توان اشیاء متحرک مانند ساعت را ماسک کرد.

علت حذف قسمتی از فیلم دوربین مداربسته

حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از افراد ممکن است به دلایل مختلف مانند محرمانه بودن تصاویر، خصوصی بودن تصاویر و… بخواهند بخشی از تصاویر را حذف کنند. در برخی از مناطق ممکن است از چند دوربین مداربسته استفاده شده باشد. در این حالت اگر رویداد مورد نظر توسط همه‌ی دوربین‌ها ضبط شده باشد، باید تصاویر در همه‌ی دوربین‌ها پاک شود. اما ممکن است قسمتی از وقایع فقط توسط یک دوربین پوشش داده شود در این صورت پاک کردن فیلم‌های یک دوربین کافی است و نیازی به پاک کردن فیلم بقیه دوربین‌ها نیست.

فرمت کلی دوربین مدار بسته

برای فرمت و پاک کردن حافظه دوربین مداربسته ابتدا بهتر است بدانید حافظه دوربین مداربسته کجاست؟ معمولا تصاویر دوربین مداربسته در قطعه ای به نام هارد ذخیره می‌شوند. برخی از دوربین‌های مداربسته دارای کارت حافظه هستند. این دوربین‌ها را دوربین مداربسته رم خور نیز می‌نامند. تصاویر در این دوربین‌ها در کارت حافظه ذخیره می‌شوند. فرمت کلی دوربین مدار بسته با استفاده از دو روش انجام می‌شود. شما می‌توانید برای پاک کردن تصاویر دوربین مداربسته از کامپیوتر و یا دستگاه‌های ضبط DVR و NVR استفاده کنید. در این دو روش تمام فیلم‌های دوربین مداربسته به صورت کلی پاک شده و به عبارت دیگر فرمت کلی هارد دوربین مداربسته انجام می‌شود.

پاک کردن هارد دوربین مدار بسته با دستگاه NVR و DVR

برای پاک کردن و یا برداشتن فیلم از دوربین مداربسته می‌توانید از طریق دستگاه ضبط DVR و NVR اقدام کنید. ابتدا دستگاه ضبط خود را روشن کنید و مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. وارد منو ذخیره کننده شوید.
  2. از منوی ذخیره کننده گزینه HDD را انتخاب کنید.
  3. سپس تنظیمات هارد دیسک نمایش داده می‌شود. در این قسمت وارد پنجره حاوی لیست هارد دیسک‌ها شوید تا لیستی از هارد دیسک‌های متصل به دستگاه ضبط نمایش داده شود.
  4. هارد مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه Init کلیک کنید.
  5. در مرحله بعد بر روی دکمه ok کلیک کنید تا فرمت هارد آغاز شود.

پاک کردن هارد دوربین مداربسته با استفاده از کامپیوتر

با استفاده از کامپیوتر نیز می‌توانید تصاویر دوربین مداربسته را حذف کنید. مراحل زیر را طی کنید.

  1. دستگاه ضبط dvr و nvr را خاموش کنید.
  2. هارد دیسک را از دستگاه جدا کرده و به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید.
  3. برای مشاهده درایو هارد دیسک باید وارد قسمت My Computer و یا This PC شوید.
  4. روی هارد دیسک کلیک راست کنید و گزینه Format را انتخاب کنید.
  5. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی درایو هارد فقط فیلم‌های مورد نظر را حذف کنید.

حذف فیلم از کارت حافظه دوربین مداربسته

تصاویر در برخی از دوربین‌های مداربسته علاوه بر هارد دستگاه‌های ضبط بر روی کارت حافظه (SD Card) نیز ذخیره می‌شوند. این دوربین‌ها قابلیت اتصال رم و یا کارت حافظه را نیز دارند. برای حذف فیلم در این دوربین‌ها باید حافظه SD CART را نیز پاک کنید. برای اینکار ابتدا باید دوربین را خاموش کرده و کارت حافظه را از دوربین مدار بسته جدا کنید. کارت حافظه را به وسیله رم ریدر به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید. سپس وارد my computer یا this pc شوید. بعد از آن وارد کارت حافظه شده و فیلم دوربین مداربسته را حذف کنید.

زمان پاک شدن فیلم دوربین مدار بسته

زمان پاک شدن فیلم دوربین مدار بسته در انواع دوربین‌های مختلف، متفاوت است. مدت زمان نگهداری اطلاعات در حافظه دوربین مداربسته به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل تاثیرگذار بر روی مدت زمان پاک شدن فیلم دوربین شامل ظرفیت هارد و یا کارت حافظه دوربین، رزولوشن تصویر دوربین، فریم ریت و نحوه ضبط دستگاه است. هنگامی که حافظه دوربین مداربسته پر شود، فیلم‌های جدید بر روی قدیمی‌ترین فیلم‌های دوربین مداربسته ضبط می‌شوند. بنابراین یک علت پاک شدن حافظه دوربین مداربسته، پر شدن حافظه است.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

افزایش حافظه دوربین مداربسته
ادامه مطلب
تنظیم مدت زمان ضبط دوربین مداربسته
ادامه مطلب
دوربین خودرو چیست
ادامه مطلب
4.5/5 - (2 امتیاز)