یکی از چالش ها و دغدغه های کاربران سیستم های مداربسته هک شدن دوربین مداربسته است. هک دوربین مداربسته یکی از روش های از کار انداختن دوربین است. برای ایجاد امنیت بیشتر و جلوگیری از سوءاستفاده لازم است تا از روش های هک اطلاع داشته باشید. هک دوربین مداربسته با گوگل، سایت، گوشی موبایل، نرم افزار و… همه از روش های هک کردن سیستم مداربسته هستند. در ادامه انواع روش های هک دوربین مداربسته و جدیدترین برنامه هک دوربین مداربسته را معرفی می کنیم.

جدیدترین برنامه هک دوربین مداربسته

نرم افزارهای متفاوتی برای هک کردن سیستم مداربسته وجود دارد. در این قسمت به معرفی یک نرم افزار هک دوربین مداربسته می پردازیم. نرم افزار از کار انداختن دوربین مداربسته ترموکس (termux).

برنامه ترموکس

1- ابتدا این برنامه را از لینک زیر دانلود و نصب کنید.

2- سپس برای انجام پورت فورواردینگ باید هات اسپات خود را روشن کنید.

3- در مرحله بعد دستورات زیر را وارد کنید.

  • apt update && upgrade
  • pkg install git
  • P kg install python2
  • pkg install pip2
  • git clone https://github.com/kancotdiq/ipcs
  • pip2 install requests
  • cd ipcs
  • python2 scan.py

4- پس از وارد کردن تنظیمات بالا، کشور مورد نظر را انتخاب کنید تا پیج نامبرهای مربوطه نمایش داده شوند. پس از انتخاب پیج نامبرها دوربین مداربسته هک می شود.

هک دوربین مداربسته با گوگل

یکی از روش های هک دوربین مداربسته استفاده از گوگل است. برای استفاده از این روش ابتدا وارد سایت گوگل شوید. سپس یکی از عبارات زیر را در سایت جستجو کنید.

  • Inurl: view/index.shtml
  • Inurl: view/view.shtml
  • Live applet
  • intitle:”live view” intitle: axis
  • Intitle: live applet
  • allintitle:”Network Camera”
  • intitle: axis intitle:”video serve

پس از جستجو در نتایج یک وب سایت با قالب مشابه https://xx.xx.xx.xx/CgiStart?page=Single&Language=0 پیدا کنید. توجه داشته باشید که به جای xx.xx.xx.xx باید آدرس IP سایت نمایش داده شود.

وارد سایت شوید. در قسمت بعد از شما یک نام کاربری و رمز عبور دوربین مداربسته را می خواهد.

در این مرحله می توانید از نام کاربری و رمز عبور پیش فرض دوربین ها استفاده کنید.

پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد اطلاعات دوربین شده و دوربین هک شده است.

توجه: توصیه می شود برای جلوگیری از هک شدن سیستم های مداربسته بلافاصله پس از نصب و راه اندازی رمز عبور و نام کاربری دوربین را تغییر دهید.

سایت هک دوربین مداربسته

برخی از سایت ها به عنوان سایت هک دوربین مداربسته شناخته می شوند. این سایت ها، فیلم دوربین های مداربسته ای که هک شده اند را در اختیار سایر افراد قرار می دهند. با ورود به این سایت ها می توان یک لیست از دوربین های هک شده را مشاهده کرد. البته استفاده از این سایت ها را نمی توان هک کردن دوربین مداربسته نامید. اما این روش ساده ترین روش برای مشاهده دوربین های مداربسته در کشورهای مختلف است. در ادامه سه مورد از سایت های هک دوربین مداربسته را معرفی می کنیم.

  • Insecam
  • Opentopia
  • Earthcam

برای استفاده از این سایت ها ابتدا باید وارد سایت شوید. سپس نام کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید. لیست دوربین های هک شده و یا عمومی آن کشور نمایش داده می شود. می توانید تصاویر دوربین مورد نظر خود را مشاهده کنید. اگر با دوربینی برخورد کردید که قصد حذف تصاویر آن را داشتید، باید درخواست خود را به وسیله ایمیل ارسال کنید. سپس ادمین ایمیل را بررسی کرده و پس از تایید، تصاویر مورد نظر را حذف می کند.

هک دوربین مداربسته

پیدا کردن IP دوربین

با استفاده از برخی از نرم افزارها می توان IP دوربین مداربسته را به دست آورد. پیدا کردن IP دوربین مداربسته یکی از راه های هک دوربین است. برای این کار می توانید از برنامه Angry IP Scanner استفاده کنید. با استفاده از این نرم افزار می توانید دوربین های داخل شبکه را جستجو کنید. برای استفاده از این نرم افزار ابتدا آن را از لینک زیر دانلود و نصب کرده، سپس مراحل زیر را طی کنید.

دانلود برنامه Angry IP Scanner

1- ابتدا باید پورت ها و Fetcher ها کانفینگ یا پیکربندی شوند. طبق تصویر زیر کانفینگ را انجام دهید.

هک دوربین مداربسته

2- اغلب کاربران سیستم های مداربسته از پورت های 80, 23, 8080, 8081 و 8082 برای دوربین مداربسته استفاده می کنند. در نتیجه می توانید این پورت های پیش فرض را برای دوربین ها تعیین کنید.

هک دوربین مداربسته

3- سپس Fetcher ها را پیکربندی کنید. این کار به منظور یافتن نام تولید کننده دوربین مداربسته انجام می گیرد. بر روی قسمت Tools کلیک کرده و سپس بر روی Fetcher کلیک کنید.

هک دوربین مداربسته

4- پنجره تنظیمات نمایش داده می شود. در این قسمت بر روی Web Detect fetcher کلیک کرده سپس همانند عکس بر روی Arrow کلیک کنید.

هک دوربین مداربسته

5- در قسمت بعد یک محدوده آدرس آی پی برای اسکن نرم افزار را انتخاب کنید تا بتوانید یک دوربین که به اینترنت دسترسی دارد را پیدا کنید. در تصویر زیر تعیین محدوده برای آدرس های IP نمایش داده شده است.

هک دوربین مداربسته

6- پس از شناسایی دستگاه یا دوربین مداربسته بر روی آن کلیک راست کنید. سپس بر روی گزینه Web Browser کلیک کنید. پس از آن دستگاه مورد نظر باز می شود. در این قسمت IP دستگاه به دست آمده و باید توسط یوزر و پسورد وارد شوید.

هک دوربین مداربسته

پیدا کردن نام کاربری و پسورد دوربین مداربسته

اگر سیستم مداربسته مورد نظر از نام کاربری و پسورد پیش فرض استفاده کرده باشد، می توانید به راحتی آن ها را پیدا کنید. نام کاربری و رمز عبور پیش فرض در سیستم های داهوا برای هر کاربری متفاوت است. برای اطلاع از رمز عبور و نام کاربری می توانید به مقاله رمز پیش فرض دوربین داهوا مراجعه کنید. همچنین اگر در سیستم مورد نظر از رمز پیش فرض استفاده نشده بود می توانید از روش کرک کردن استفاده کنید. برای کرک کردن می توانید از برخی ابزارها مانند Hydra استفاده کنید.

استفاده از برنامه Shodan

Shodan همانند گوگل یک موتور جستجوگر است. برای استفاده از این موتور جستجو مراحل زیر را طی کنید.

  • جستجوگر شودان را باز کرده و یک برند دوربین مداربسته را در آن جستجو کنید. همچنین می توانید به جای برند دوربین مداربسته کلمه Webcam را نیز جستجو کنید.
  • با جستجوی برند مورد نظر لیستی از دوربین های این برند نمایش داده می شود. با کلیک بر روی هر یک از دوربین های مداربسته به صفحه ورود آن وارد می شوید. در این قسمت اگر کاربر رمز و نام کاربری پیش فرض را تغییر نداده باشد می توانید با وارد کردن آن به اطلاعات دوربین دسترسی پیدا کنید.
هک دوربین مداربسته با برنامه shodan

هک دوربین مداربسته با کالی لینوکس

برای هک دوربین مداربسته با کالی لینوکس می توانید از ابزاری مانند Routersploit استفاده کنید. با استفاده از Routersploit می توانید روترها را هک کنید. توجه داشته باشید که برای هک کردن به وسیله روتر اسپلویت لازم است تا آدرس IP و مدل دوربین مداربسته مورد نظر را بدانید. اگر رمز پیش فرض سیستم مداربسته تغییر یافته باشد، می توانید از این روش برای هک کردن استفاده کنید.

1- Routersploit را در کالی لینوکس نصب کنید و دستورات زیر را اجرا کنید.

git clone https://github.com/threat9/routersploit

cd routersploit

python3 -m pip install -r requirements.txt

python3 py

هک دوربین مداربسته

2- بعد از اجرا کردن دستورات روتر اسپلویت شروع به کار کردن می کند. سپس در مرحله بعد عبارات زیر را وارد کنید.

use scanners/cameras/camera_scan

show options

set target xx.xx.xx.xx

توجه داشته باشید به جای xx.xx.xx.xx باید آدرس IP دوربین مورد نظر را وارد کنید. در انتها باید Run را تایپ کنید تا برنامه شروع به اجرا شدن کند. برنامه شروع به بررسی آسیب پذیری و قابلیت هک شدن اکسپلویت می کند. اگر دستگاه آسیب پذیر باشد می توانید آن را با اکسپلویت مخصوص خود هک کنید.

هک دوربین مداربسته

چگونه از هک دوربین مداربسته جلوگیری کنیم؟

با توجه به برخی از نکات می توان از هک دوربین های مداربسته جلوگیری کرد. در ادامه روش های جلوگیری از هک را بیان می کنیم.

  • آپدیت کردن نرم افزارها: نرم افزارهای دوربین و دستگاه ضبط را بروز رسانی کنید. اغلب برای بروز رسانی این نرم افزارها می توانید به سایت شرکت تولید کننده دوربین مداربسته خود مراجعه کنید. به طور مثال برای دانلود نسخه‌های به روز دوربین داهوا می‌توانید به سایت داهوا مراجعه کنید.
  • تغییر رمز عبور دوربین مداربسته: قبل از هر چیزی باید رمز عبور پیش فرض سیستم را تغییر دهید. توجه داشته باشدی که از رمز عبور قوی و معتبر استفاده کنید. از در اختیار گذاشتن رمز عبور به سایر افراد خودداری کنید. توصیه می شود رمز عبور خود را به صورت دوره ای تغییر دهید.
  • خرید سیستم های مداربسته با برندهای معتبر: سیستم های فیک و یا no name ممکن است دارای قیمت پایین تری باشند اما از امنیت کم تری هم برخوردار هستند. توصیه می شود از سیستم های مداربسته با برندهای معتبر استفاده کنید. برای خرید و اطلاع از قیمت دوربین داهوا می‌توانید با شماره 88500020-021 تماس بگیرید.
  • محدودیت دسترسی کاربران: می توانید برای دسترسی افراد، محدودیت هایی را اعمال کنید. می توانید برای اینکار از سوئیچ های مدیریتی استفاده کنید.
  • از شبکه های اختصاصی استفاده کنید: برای افزایش امنیت سیستم ها می توانید از یک شبکه اختصاصی استفاده کنید. در این صورت ارسال و دریافت تصاویر در شبکه به صورت محرمانه انجام می شود.
4.8/5 - (5 امتیاز)