زوم به معنای بزرگنمایی تصاویر بدون نزدیک شدن به سوژه است. به طور کلی دو نوع زوم اپتیکال و دیجیتال در تصاویر وجود دارد. در optica zoom، بزرگنمایی تصاویر به وسیله تغییر فاصله کانونی انجام می‌شود. بزرگنمایی در زوم دیجیتال متفاوت است. در ادامه به معرفی و تفاوت زوم اپتیکال دوربین و زوم دیجیتال می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

 زوم به معنای بزرگنمایی تصاویر بدون نزدیک شدن به سوژه است. به طور کلی دو نوع زوم اپتیکال و دیجیتال در تصاویر وجود دارد. در optica zoom، بزرگنمایی تصاویر به وسیله تغییر فاصله کانونی انجام می‌شود. در صورتی که بزرگنمایی در زوم دیجیتال متفاوت است.  دوربین‌های مداربسته‌ای که دارای زوم اپتیکال هستند را دوربین مداربسته اپتیکال می‌نامند. در ادامه به معرفی و تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

زوم به معنای بزرگنمایی تصاویر بدون نزدیک شدن به سوژه است. به طور کلی دو نوع زوم اپتیکال و دیجیتال در تصاویر وجود دارد. در optical zoom، بزرگنمایی با تغییر فاصله کانونی انجام می‌شود. نحوه کار زوم دیجیتال متفاوت است. در ادامه به معرفی و فرق زوم دیجیتال و اپتیکال می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

زوم اپتیکال چیست؟

با استفاده از قابلیت زوم در دوربین می‌توانیم تصاویر اجسام در فاصله‌ی دور را بدون نزدیک شدن به سوژه از فاصله‌ی نزدیک مشاهده کنیم. زوم و بزرگنمایی تصاویر توسط لنز دوربین انجام می‌شود. میزان بزرگنمایی تصویر و فاصله کانونی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. به عبارت دیگر هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، بزرگنمایی نیز بیشتر می‌شود.

اپتیکال دوربین چیست؟ زوم اپتیکال دوربین مداربسته امکان مشاهده تصاویر در فاصله‌ی دورتر را با کیفیت واقعی فراهم می‌کند. بزرگنمایی و زوم با جا به جا شدن عدسی لنز دوربین و تغییر در فاصله کانونی انجام می‌شود. میزان بزرگنمایی در هر دوربین مدار بسته زوم دار متفاوت است. این مقدار به وسیله یک عدد در کنار حرف X نمایش داده می‌شود. هر چه عدد کنار حرف x بیشتر باشد، قابلیت زوم در دوربین نیز بالاتر است. به طور مثال دوربین مدار بسته با زوم 12X دارای قدرت زوم بالاتری از دوربین مداربسته با زوم 6X است.

زوم دیجیتال چیست؟

در زوم دیجیتال برخلاف زوم اپتیکال، بزرگنمایی بدون تغییر در فاصله کانونی انجام می‌شود. نحوه بزرگنمایی در زوم دیجیتال دوربین مداربسته به صورت نرم افزاری است. به عبارت دیگر زوم دیجیتال یک زوم غیر واقعی است. در Digital Zoom با کشیده شدن تصاویر بزرگنمایی در تصویر اتفاق می‌افتد. زمانی که با زوم دیجیتال، تصویر را بزرگ می‌کنید، دوربین برای باقی ماندن مرکز عکس، قسمت‌های دیگر را کات می‌کند. سپس به مرکز عکس، پیکسل اضافه می‌کند. به همین دلیل در زوم دیجیتال، بزرگنمایی تصویر با افت کیفیت در تصویر همراه است. زوم دیجیتال در دوربین مداربسته مانند بزرگنمایی تصاویر با نرم افزارهای ویرایش عکس است.

از دوربین‌های مداربسته با زوم دیجیتال می‌توان در کاربری‌هایی با حساسیت کم‌تر مانند کاربری‌های اداری، مسکونی و… استفاده کرد. برای رفع مشکل افت کیفیت تصویر و دریافت تصاویر با کیفیت بالا نیز می‌توانید از دوربین مدار بسته با کیفیت تصویر بالاتر استفاده کنید. در حال حاضر دوربین‌های مداربسته با کیفیت تصویر 2، 4 و 5 مگاپیکسل دارای تصاویر با کیفیت قابل قبول برای استفاده در چنین کاربری‌هایی هستند.

تفاوت زوم اپتیکال دوربین و دیجیتال چیست؟

تفاوت زوم اپتیکال و دیجیتال

در قسمت‌های قبل با دو زوم دیجیتال و اپتیکال آشنا شدیم. حال می‌خواهیم بدانیم تفاوت و فرق زوم دیجیتال و اپتیکال چیست؟ لنزهای دوربین مداربسته به دو نوع ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند. در لنز ثابت، فاصله کانونی ثابت و بدون تغییر است. در صورتی که لنزهای متغیر دارای فاصله کانونی متغیر هستند. همانطور که گفته شد زوم اپتیکال دوربین از تغییر فاصله کانونی برای بزرگنمایی تصاویر استفاده می‌کند. بنابر این دوربین‌های مداربسته با زوم optical از لنز متغیر استفاده می‌کنند.

در زوم دیجیتال از لنزهای ثابت استفاده می‌شود و فاصله کانونی لنز دوربین ثابت می‌ماند. زوم دیجیتال تنها به صورت نرم افزاری و کشیده شدن تصاویر می‌تواند تصویر را بزرگتر کند. در نتیجه تصویر به صورت واقعی بزرگ نمی‌شود. در این روش تعدادی پیکسل اضافی بر اساس پیکسل‌های تصویر اضافه می‌شوند. Optical zoom فقط برای تصاویر زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بزرگنمایی تصاویر از پیش ذخیره شده باید از Digital Zoom استفاده کنید. در نتیجه می‌توان گفت دوربین‌های مداربسته با زوم اپتیکال دارای زوم دیجیتال نیز هستند.

مهم‌ترین فرق زوم دیجیتال و اپتیکال در این است که اپتیکال به صورت سخت افزاری و فیزیکی کار می‌کند در صورتی که دیجیتال به صوت نرم‌افزاری کار می‌کند. کیفیت در تصاویر با دوربین مداربسته اپتیکال بسیار بیشتر از تصاویر با زوم دیجیتال است. در دوربین مداربسته اپتیکال می‌توان جزئیات بیشتری از تصاویر را مشاهده کرد.

مزایای دوربین optical

استفاده از زوم اپتیکال دوربین مدار بسته تاثیر بسیار زیادی در مشاهده تصاویر دورتر و کنترل محیط پیرامون دارد. اغلب از این دوربین‌ها در کاربری‌هایی که دوربین در فاصله‌ی دور از سوژه نصب شده است استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت استفاده از زوم optical کیفیت بالای تصاویر پس از بزرگنمایی است. دوربین‌های مدار بسته به منظور ایجاد و حفظ امنیت و نظارت بر محیط نصب می‌شوند. دوربین‌های اپتیکال می‌توانند تصاویری با جزئیات دقیق و واضح را به کاربر ارائه دهند. در کاربری‌هایی که به تشخیص پلاک، تشخیص چهره و جزئیات نیاز است، می‌توان از دوربین اپتیکال استفاده کرد. از جمله کاربرد دوربین اپتیکال در طلافروشی‌ها، پروژه‌های نظامی، خیابان‌ها، استادیوم‌ها و… است.

معایب دوربین optical

دوربین‌های اپتیکال در مقایسه با سایر دوربین‌ها از قیمت بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل در تمام کاربری‌ها نمی‌توان از این دوربین‌ها استفاده کرد. همچنین هر چقدر زوم بیشتر شود، محیط کوچکتری نمایش داده می‌شود و تصاویر از محیط وسیع‌تر از دست می‌رود.

در تصاویر از پیش ذخیره شده نمی‌توان از زوم اپتیکال دوربین استفاده کرد. این زوم تنها در تصاویر لایو و زنده کارایی دارد. به عبارت دیگر هنگام مشاهده تصاویر از پیش ذخیره شده، دوربین در هر حالت و زاویه‌ای که تصاویر را ضبط کرده باشد، تصاویر نمایش داده می‌شوند. برخی به اشتباه بر این باورند که دوربین مداربسته اپتیکال می‌تواند تصاویر از پیش ذخیره شده را نیز با optical zoom بزرگنمایی کند. در صورتی اگر هنگام ضبط تصاویر دوربین در حالت زوم بوده باشد، تصاویر به صورت زوم و بزرگ شده نمایش داده می‌شوند. به طور مثال هنگام ضبط تصاویر دوربین مداربسته در فاصله 5 متری زوم شده است. هنگام مشاهده PLAY BACK نیز تصاویر از فاصله 5 متری نمایش داده می‌شود.

قیمت دوربین مداربسته اپتیکال

به طور کلی قیمت دوربین مداربسته اپتیکال به فاکتور و عوامل مختلفی بستگی دارد. قیمت دوربین مداربسته با زوم اپتیکال به نوع دوربین، برند دوربین، کیفیت تصویر دوربین و… بستگی دارد. برای مشاهده لیست قیمت دوربین اپتیکال داهوا بر روی لینک زیر کلیک کنید. در لیست زیر دوربین‌های مداربسته با لنز fixed دارای زوم دیجیتال و دوربین‌های با لنز متغیر دارای زوم اپتیکال هستند. همچنین می‌توانید برای مشاوره رایگان و خرید با شماره 88500020-021 تماس بگیرید.

قیمت دوربین داهوا

انواع زوم اپتیکال دوربین

دو نوع زوم اپتیکال دستی و موتورایز در دوربین مدار بسته وجود دارد. نوع این زوم‌ها با توجه به نوع لنز متغیر تعیین می‌شود. اگر دوربین مداربسته شما مجهز به لنز متغیر دستی باشد، زوم و فوکوس دوربین باید به صورت دستی توسط کاربر انجام شود. اما اگر از دوربین مداربسته با لنز موتورایز استفاده می‌کنید، این لنزها دارای یک موتور برای انجام فوکوس و تغییر فاصله کانونی هستند. در این نوع از زوم می‌توان از راه دور و با استفاده از دستگاه ضبط یا موبایل بر روی تصاویر زوم کرد.

دوربین مدار بسته با زوم اپتیکال بالا

معمولا از دوربین مدار بسته با زوم اپتیکال بالا در پروژه‌های خاص و حساس استفاده می‌شود. قدرت زوم دوربین‌های مدار بسته در پروژه‌های بزرگ و امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر کاربری شما به گونه‌ای است که پوشش و تصویر برداری وسیع با جزئیات نیاز دارید، توصیه می‌شود از دوربین مداربسته چرخشی زوم دار اپتیکال استفاده کنید. دوربین‌های اسپید دام با زوم 50X، 100X و… از دوربین‌های اپتیکال قوی هستند.

اگر به دنبال دوربین با زوم اپتیکال بالا هستید از دوربین‌های باکس نیز می‌توانید استفاده کنید. این دوربین‌ها قابلیت نصب هر گونه لنز را بر روی خود دارند. البته توجه داشته باشید علاوه بر قیمت بالای دوربین باکس، نصب لنز و تجهیزات این دوربین نیز از قیمت بالایی برخوردار است. در نتیجه استفاده از دوربین اسپید دام مقرون به صرفه‌تر از دوربین‌های باکس است. دوربین مورد نظر شما باید بر اساس نوع کاربری و نیازهای شما انتخاب شود. هنگام خرید سیستم مداربسته به لنز دوربین و فاصله کانونی آن توجه کنید. دوربین‌های مداربسته با قابلیت زوم بالا از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. از این رو در پروژه‌های کوچک نه تنها کاربردی ندارند بلکه باعث افزایش هزینه نیز می‌شوند.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

زوم دوربین داهوا
ادامه مطلب
دوربین مداربسته وریفوکال
ادامه مطلب
تنظیم فوکوس دوربین مداربسته
ادامه مطلب
4.5/5 - (2 امتیاز)