کیفیت تصاویر در انواع دوربین مدار بسته متفاوت است. کیفیت تصاویر در دوربین مداربسته بر حسب مگاپیکسل تعیین می‌شود. در برخی از موارد کاربران با این سوال که از کجا بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است، مواجه می‌شوند. اگر از کیفیت تصویر دوربین مداربسته خود اطلاع ندارید، راه‌های مختلفی برای اطلاع از کیفیت تصویر و میزان مگاپیکسل دوربین وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را راهنمایی کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

    1. دیتاشیت دوربین مداربسته
    2. پارت نامبر دوربین
    3. برچسب و کارتن دوربین مدار بسته
    4. دستگاه ضبط
    5. جستجو در اینترنت

دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است؟

برای اینکه بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است، می‌توانیم از روش‌های مختلفی استفاده کنیم. در ادامه روش‌های اطلاع از کیفیت تصویر دوربین مداربسته را معرفی می‌کنیم.

 

 

دیتاشیت دوربین مداربسته

1- دیتاشیت دوربین مداربسته

ساده‌ترین و اولین راه برای اینکه بفهمیم دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است، مراجعه به دیتاشیت دوربین است. دوربین‌های مداربسته دارای دیتاشیت یا دفترچه مشخصات فنی هستند. همه اطلاعات دوربین از جمله کیفیت تصویر نیز در این برگه ثبت شده است. با مراجعه به دیتاشیت و مشاهده قسمت Resolution دوربین، می‌توانید از میزان مگاپیکسل دوربین مداربسته مطلع شوید. به طور مثال اگر دوربین شما دارای کیفیت تصویر 4 مگاپیکسل باشد در دیتاشیت عبارت Resolution 2688×1520 ذکر شده است.

پارت نامبر داهوا

2- پارت نامبر دوربین

هر دوربین مداربسته دارای پارت نامبر مخصوص به خود است. پارت نامبرها از اعداد و حروف تشکیل شده‌اند. این اعداد و حروف نشان‌دهنده برخی از مشخصات دوربین هستند. یکی از اعداد موجود در پارت نامبر نشان‌دهنده میزان رزولوشن تصویر دوربین است. نحوه نامگذاری پارت نامبر در هر برند متفاوت است. با توجه به برند دوربین مداربسته خود می‌توانید متوجه شوید، دوربین مداربسته چند مگاپیکسل است.

3- برچسب و کارتن دوربین مدار بسته

بر روی دوربین‌های مداربسته یک برچسب وجود دارد. این برچسب حاوی اطلاعاتی از دوربین مداربسته است. میزان رزولوشن دوربین مداربسته بر روی این برچسب درج شده است. در صورت دسترسی به دوربین مداربسته با مشاهده برچسب روی آن می‌توانید رزولوشن دوربین را مشاهده کنید. همچنین دوربین‌های مداربسته داخل کارتن و بسته بندی به فروش می‌رسند. مگاپیکسل دوربین‌ها بر روی کارتن درج شده است. عدد مگاپیکسل را می‌توانید در کنار عبارت MP مشاهده کنید.

رزولوشن در منو دستگاه ضبط

4- دستگاه ضبط

راه دیگری که می‌توانیم بفهمیم مگاپیکسل دوربین مداربسته چند است به وسیله منو دستگاه ضبط است. به منو دستگاه ضبط وارد شوید و سپس به قسمت ضبط بروید. حداکثر رزولوشنی که دستگاه به دوربین مداربسته مورد نظر اختصاص می‌دهد، میزان رزولوشن دوربین مدار بسته است. از این روش می‌توانید برای اطلاع از مگاپیکسل دوربین استفاده کنید.

5- جستجو در اینترنت

اگر پارت نامبر و یا مدل دوربین مداربسته خود را در اینترنت و گوگل سرچ کنید در توضیحات مشخصات دوربین، میزان رزولوشن دوربین ثبت شده است. همچنین می‌توانید با ورود به سایت شرکت سازنده دوربین مداربسته و جستجو مدل دوربین مداربسته، رزولوشن آن را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید با تماس با نمایندگی و فروشنده دوربین مداربسته، مدل و پارت نامبر دوربین را اعلام کرده تا از میزان رزولوشن دوربین مداربسته مطلع شوید.

دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است؟

برای پاسخ به این سوال که دوربین مداربسته چند مگاپیکسل خوب است، باید به کاربری خود توجه کنید. رزولوشن و مگاپیکسل دوربین مداربسته بر اساس نوع کاربری و نیازهای کاربر انتخاب می‌شود. برخی از دوربین‌های مداربسته مناسب کاربری‌های کوچک و برخی دیگر از دوربین‌های مداربسته مناسب کاربری‌های پیشرفته هستند. هر چه میزان پیکسل‌های تصویر و عدد مگاپیکسل در دوربین مداربسته بیشتر باشد، کیفیت تصویر نیز بیشتر است. البته توجه داشته باشید که مگاپیکسل فقط یکی از عوامل تاثیرگذار در دوربین مداربسته است. اگر می‌خواهید دوربین مداربسته را در کاربری‌های کوچک مانند خانه و شرکت نصب کنید، می‌توانید از دوربین مداربسته با رزولوشن پایین‌تر استفاده کنید. دوربین‌های مداربسته با کیفیت تصویر 2 مگاپیکسل مناسب چنین کاربری‌هایی هستند. برای پروژه‌های بزرگتر و حساس‌تر مانند سازمان‌های دولتی که نیاز به نظارت دقیق‌تر وجود دارد از دوربین مداربسته با رزولوشن بالاتر استفاده می‌شود. برای مشاهده انواع دوربین مدار بسته با کیفیت تصاویر مختلف روی لینک زیر کلیک کنید. همچنین برای مشاوره رایگان و خرید می‌توانید با شماره 88500020-021 تماس بگیرید.

لیست قیمت داهوا

انواع رزولوشن در دوربین مداربسته

 

انواع رزولوشن در دوربین مداربسته

 

  • CIF: از این کیفیت تصویر در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ قدیمی استفاده می‌شود. وضوح تصویر در کیفیت تصویر CIF برابر است با 240 * 352.
  • D1: این کیفیت تصویر نیز در دوربین‌های مدار بسته قدیمی استفاده می‌شد. وضوح تصویر D1 برابر است با 480 * 740.
  • H 960: رزولوشن H960 با نام دیگر WD1 نیز شناخته می‌شود. از این رزولوشن در سیستم‌های آنالوگ استفاده می‌شود. وضوح این رزولوشن نسبت به رزولوشن‌های قبلی بالاتر است. وضوح تصویر رزولوشن H 960 برابر است با 480 * 960.
  • 720P (HD): کیفیت تصویر 720P به عنوان HD Ready نیز شناخته می‌شود. زولوشن 720p همان رزولوشن 1 مگاپیکسل است. این کیفیت تصویر دارای وضوح 1280 * 720 است.
  • 1080p (FULL HD): دوربین‌های مداربسته با کفیت 1080p را 2 مگاپیکسل می‌نامند. کیفیت و وضوح تصویر در این رزولوشن برابر است با 1920 * 1080.
  • رزولوشن 3 مگاپیکسل: دوربین‌های مداربسته‌ای که دارای کیفیت تصویر 3 مگاپیکسل هستند، رزولوشن آن‌ها با 2048 * 1536 برابر است.
  • رزولوشن 5 مگاپیکسل: دوربین‌های مداربسته با کیفیت تصویر 5 مگاپیکسل از تصاویر با کیفیت خوبی برخوردار هستند. در این دوربین‌ها رزولوشن 2536 * 1920 است.
  • 4k: دوربین‌های مداربسته با رزولوشن 4k دارای کیفیت تصاویر بسیار بالایی هستند. این دوربین‌ها را دوربین مدار بسته 8 مگاپیکسل می‌نامند. رزولوشن این کیفیت تصویر 3840 * 2160 است.

عوامل تاثیرگذار در کیفیت تصویر

همانطور که گفته شد علاوه بر مگاپیکسل یا رزولوشن، عوامل دیگری نیز بر روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیرگذار هستند. عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت تصویر دوربین مداربسته شامل نرخ فریم، فرمت فشرده سازی، حساسیت سنسور تصویر نسبت به نور، میزان نور محیط، قابلیت‌های ضد نور و رزولوشن تصویر می‌شود.

  1. نرخ فریم: تعداد فریم یا تصاویری که در ثانیه توسط دوربین ضبط می‌شود را نرخ فریم می‌گویند. هر چه نرخ فریم در دوربین مداربسته بالاتر باشد، تصاویر از جزئیات و وضوح بیشتری برخوردار هستند.
  2. فرمت فشرده سازی: نوع فشرده سازی در تصویر به کاهش حجم تصاویر کمک می‌کند. همچنین نوع فشرده سازی می‌تواند در کیفیت تصاویر نیز تاثیرگذار باشد. اگر فشرده سازی در تصاویر بیش از حد انجام شود می‌تواند باعث از بین رفتن بخشی از جزئیات شود.
  3. حساسیت سنسور تصویر به نور: سنسورهای تصویری که دارای حساسیت بیشتری نسبت به نور هستند، تصاویر با کیفیت بالاتری را نیز ارائه می‌دهند.
  4. قابلیت‌های ضد نور: قابلیت‌های ضد نور در دوربین مداربسته شامل WDR، BLC، DWDR و HLC است. استفاده از این قابلیت‌ها در کیفیت تصاویر تاثیر گذار است.
  5. رزولوشن: رزولوشن تصویر عبارت است از تعداد پیکسل‌هایی که تصاویر دوربین را نمایش می‌دهند. همانطور که گفته شد هر چه رزولوشن بالاتر باشد، کیفیت تصاویر نیز بیشتر می‌شود.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

مگاپیکسل دوربین مداربسته
ادامه مطلب
مقایسه کیفیت تصویر دوربین مداربسته
ادامه مطلب
تنظیمات رزولوشن دوربین داهوا
ادامه مطلب
4.5/5 - (2 امتیاز)