در سیستم‌های قدیمی آنالوگ، امکان مشاهده چندین تصویر به صورت همزمان برای کاربر وجود نداشت. به همین دلیل برای مشاهده چند تصویر به صورت همزمان از دستگاهی به نام کواد (quad) استفاده می‌کردند. برای پاسخ به سوال کواد چیست می‌توان گفت این دستگاه یک دستگاه تقسیم کننده است. در ادامه به انواع و کاربرد این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

کواد (quad) چیست؟

کواد دستگاهی است که به عنوان تقسیم کننده تصاویر دوربین مداربسته شناخته می‌شود. دستگاه کواد یک دستگاه آنالوگ است. معنی کلمه quad به معنی چهارتایی است. این دستگاه صفحه نمایشگر را به چهار قسمت تقسیم می‌کند. دستگاه کواد فقط قابلیت نمایش تصاویر به صورت زنده بر روی مانیتور را دارد. کواد در سیستم مداربسته دارای انواع مختلفی است. انواع کوادها معمولا در تعداد کانال‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال کواد 4 کانال، قادر به نمایش تصاویر 4 دوربین مدار بسته به صورت همزمان است.

کاربرد کواد چیست؟

همانطور که گفته شد در گذشته سیستم‌های مداربسته آنالوگ قادر به نمایش تصویر چندین دوربین به صورت همزمان نبودند. به همین دلیل مهم‌ترین کاربرد کواد در سیستم‌های آنالوگ برای نمایش تصویر چندین دوربین به صورت همزمان بود. با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های dvr و سیستم آنالوگ نیز به قابلیت‌های مختلفی مجهز شدند. نمایش چندین تصاویر به صورت همزمان یکی از قابلیت‌های ساده در دستگاه‌های DVR امروزی است. به عبارت دیگر امروزه دستگاه‌های کواد در سیستم مدار بسته چندان کارایی ندارند. با این حال می‌توانید دوربین‌های مداربسته خود را به دستگاه کواد متصل کنید. سپس کواد را مستقیما به نمایشگر متصل کنید و تصاویر را مشاهده کنید. در این شرایط یک سیستم آنالوگ ارزان قیمت خواهید داشت. اما توجه کنید که با اینکار امکان ضبط تصاویر دوربین را ندارید.

قابلیت‌های دستگاه quad

دستگاه‌های quad دارای قابلیت‌های مختلفی هستند. این قابلیت‌ها عبارتند از:

  • تقسیم صفحه: دستگاه کواد قادر به تقسیم صفحه نمایش دوربین مدار بسته است. این دستگاه صفحه نمایش را به 4 قسمت تقسیم می‌کند و تصاویر هر یک از دوربین‌ها را در یک قسمت نمایش می‌دهد.
  • نمایش تمام صفحه: یکی دیگر از قابلیت‌های دستگاه کواد، نمایش تصاویر دوربین مدار بسته به صورت تمام صفحه است.
  • نمایش تصویر در تصویر: دستگاه‌های quad از قابلیت تصویر در تصویر یا PIP نیز پشتیبانی می‌کنند. نمایش تصویر در تصویر به این صورت است که فرض کنید یک تصویر را به صورت تمام صفحه مشاهده می‌کنید. در این حالت همزمان می‌توانید در گوشه‌ای از صفحه، تصویر دوربین دیگری را مشاهده کنید.
  • صفحه نمایش دوگانه: در دستگاه quad می‌توانید تصاویر دو دوربین مداربسته را به صورت دوگانه نیز مشاهده کنید.

نصب دستگاه کواد چگونه است؟

به طور کلی هدف از نصب دستگاه کواد، نمایش تصویر چندین دوربین مداربسته به صورت هزمان است. اولین نکته در نصب کواد، انتخاب دوربین مداربسته مناسب است. دوربین مداربسته خود را می‌توانید از برند داهوا انتخاب کنید. دوربین‌های مدار بسته داهوا دارای کیفیت و تنوع بالایی هستند. دوربین‌های مداربسته مورد نظر را با توجه به زاویه دید در محل مناسب نصب کنید. با استفاده از کابل، دوربین‌ها را به دستگاه کواد متصل کنید. خروجی دستگاه کواد را با استفاده از کابل به صفحه نمایش متصل کنید. سپس می‌توانید تصاویر 4 دوربین مداربسته را به صورت زنده در صفحه نمایش مشاهده کنید.

مزایا و معایب دستگاه کواد چیست؟

مزایای دستگاه کواد عبارت است از:

  • نظارت به صورت همزمان: دستگاه کواد به کاربر امکان نظارت بر چندین نقطه به صورت همزمان را می‌دهد. در این شرایط می‌توانید در لحظه بر وقایع نظارت داشته باشید.
  • افزایش امنیت: با نظارت بر نقاط مختلف محیط، امنیت نیز افزایش پیدا می‌کند.

معایب دستگاه کواد عبارت است از:

  • عدم ضبط تصاویر: دستگاه‌های کواد معمولا فاقد قابلیت ضبط تصاویر هستند. بنابراین نمی‌توانید تصاویر از پیش ضبط شده را مشاهده کنید. بلکه فقط می‌توانید تصاویر را به صورت زنده مشاهده کنید.

پردازنده Color quad

پردازه Color quad در سیستم‌های مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پردازنده همانند کواد به عنوان تقسیم کننده تصاویر استفاده می‌شود. پردازنده VM-Q401A color quad از حداکثر چهار دوربین مدار بسته، ورودی ویدئو آنالوگ دریافت می‌کند. خروجی ویدئو توسط این پردازنده با توجه به درخواست کاربر تقسیم می‌شود. این پردازنده می‌تواند به صورت مستقل می‌تواند تصاویر دوربین مداربسته را به مانیتور صفحه نمایش منتقل کند. همچنین می‌توانید این پردازنده را با استفاده از یک ضبط کننده VCR نیز استفاده کنید. این کواد برای فرمت ویدئویی NTSC از کیفیت تصویر 480*720 در 60 هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین برای فرمت ویدئویی PAL نیز از کیفیت تصویر 576*720 در 50 هرتز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از VM-Q401A color quad می‌توانید از راه دور نیز به تنظیمات و سیستم دسترسی داشته باشید.

ویژگی‌های VM-Q401A color quad

ویژگی و مشخصات کواد VM-Q401A عبارت است از:

  • دارای 4 کانال ورودی ویدئو آنالوگ
  • دارای 4 کانال ورودی صوتی RCA
  • قابلیت پشتیبانی از دوربین‌های آنالوگ
  • دارای یک خروجی مانیتور BNC، یک خروجی BNC VCR، یک خروجی صدا RCA
  • قابلیت کنترل از راه دور بی‌سیم مادون قرمز
  • ویدئو با کیفیت بالا
  • قابلیت انجام تنظیمات جداگانه برای هر دوربین مدار بسته
  • امکان انتخاب حالت‌های ویدئویی مختلف

قابلیت‌های دستگاه ضبط DVR

دستگاه‌های ضبط DVR دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند. با قابلیت‌های این دستگاه، سیستم آنالوگ دیگر نیازی به کواد ندارد.برای پاسخ به سوال قابلیت‌های DVR چیست با ما همرا باشید.

  • قابلیت اتصال به انواع دوربین آنالوگ: دوربین‌های آنالوگ با فناوری‌های مختلف مانند HD، AHD، HD-CVI و AH-TVI تولید می‌شوند. دستگاه DVR قابلیت پشتیبانی از انواع دوربین آنالوگ را دارد.
  • نمایش تصاویر چند دوربین به صورت همزمان: یکی از قابلیت‌های ساده در دستگاه‌های DVR نمایش تصاویر چندین دوربین مداربسته به صورت همزمان است. این دقیقا همان کاری است که دستگاه کواد انجام می‌دهد.
  • تشخیص حرکت و عبور از خط فرضی: قابلیت تشخیص حرکت باعث می‌شود تا فقط زمانی که مقابل دوربین حرکتی انجام می‌شود، دستگاه تصاویر را ضبط کند. همچنین قابلیت عبور از خط فرضی امکان رسم یک خط فرضی در تصویر را ایجاد می‌کند. زمانی که شخص یا جسمی از این خط عبور کند، دستگاه شروع به اعلام هشدار می‌کند.
  • قابلیت اعلام هشدار: در تنظیمات دستگاه می‌توانید قابلیت اعلام هشدار را فعال کنید. در این‌صورت دستگاه با توجه به حالت ضبط، هنگام وقوع رویدادها شروع به اعلام هشدار می‌کند. همچنین می‌توانید دستگاه را به صورتی تنظیم کنید که با قطع شدن تصویر نیز دستگاه شروع به اعلام هشدار کند.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

انتقال تصویر داهوا
ادامه مطلب
انواع دوربین مداربسته
ادامه مطلب
تست فلوک چیست
ادامه مطلب
5/5 - (1 امتیاز)