کابل کشی در سیستم مداربسته دارای اهمیت بالایی است. برای ارسال اطلاعات به درستی در سیستم‌های تحت شبکه، کابل کشی باید به دقت انجام شود. در سیستم شبکه برای بررسی کابل کشی شبکه از دستگاهی به نام تستر فلوک استفاده می‌شود. حال تستر فلوک و تست فلوک چیست؟ در ادامه به بررسی تست فلوک می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

تست فلوک چیست؟

کاربران در سیستم شبکه برای بررسی عملکرد صحیح شبکه و کابل‌ها از تست فلوک استفاده می‌کنند. در واقع یکی از بهترین‌ روش‌های بررسی کابل‌های شبکه استفاده از روش تست فلوک است. در سال 1984 شرکتی با نام فلوک نتورکز تاسیس شد. این شرکت یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه تست شبکه است. شرکت فلوک نتورکز در زمینه تست فلوک فعالیت دارد. البته باید بدانید که فعالیت‌های این شرکت فقط در زمینه تست فلوک نیست. بلکه شرکت فلوک نتورکز در زمینه‌های دیگر مانند ابزارهای آنالیز، تست و… نیز فعالیت دارد.

کاربرد تست فلوک چیست؟

سیستم‌های مداربسته با دو تکنولوژی تحت شبکه و آنالوگ تولید می‌شوند. سیستم مداربسته تحت شبکه با استفاده از کابل شبکه تصاویر را دریافت و ارسال می‌کند. تست fluke برای ارزیابی و آزمایش کابل کشی و اتصالات صحیح شبکه است. با استفاده از دستگاه فلوک می‌توانید از مشکلات به وجود آمده در کابل کشی مطلع شوید. همچنین می‌توانید برای اطمینان از کابل کشی صحیح نیز از دستگاه تستر فلوک استفاده کنید. در این مواقع تست فلوک کابل کشی را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، نقص، خم شدگی و یا کشیدگی کابل، متوجه آن خواهید شد. از این دستگاه می‌توانید برای کابل‌های شبکه مسی و فیبر نوری استفاده کنید.

نحوه کار تست fluke

بعد از پاسخ به سوال تست فلوک چیست باید با نحوه کار با این تست آشنا شوید. برای انجام این تست باید از دستگاه تستر فلوک استفاده کنید. دستگاه تستر فلوک یک دستگاه برای اندازه‌گیری کیفیت و تشخیص عیب در شبکه است. برای انجام تست fluke مراحل زیر را دنبال کنید.

  • برای کار با دستگاه تستر فلوک ابتدا باید نوع کابل خود را شناسایی کنید. نوع کابل خود (Shielded، Unshielded، Cat6، Cat7 و…) را مشخص کنید.
  • دو طرف کابل را باید به سوکت‌های دستگاه متصل کنید. توجه داشته باشید که اتصال به درستی انجام شود.
  • سپس باید در دستگاه تنظیماتی را انجام دهید. دکمه Dial بر روی دستگاه را فشار دهید تا به Special function وارد شوید.
  • تنظیمات مربوط به REFRENCE را انجام دهید و دکمه enter را بزنید.
  • مجددا دکمه Dial را بفشارید و به Setup وارد شوید. به بخش INSTRUMENT SETTING وارد شوید. روی دکمه enter بزنید. در این قسمت باید اطلاعات پروژه وارد شود. با انتخاب دکمه F1 در تب دوم، نام تکنسین، نوع سایت و نام شرکت را می‌توانید وارد کنید. SAVE را انتخاب کنید.
  • در تنظیمات قسمت بعدی می‌توانید نمودارها و ذخیره نتایج را انجام دهید. به تب پنجم بروید و وارد بخش Plot Grid شوید. دکمه enter را بفشارید. آن را بر روی yes قرار دهید.
  • بر روی تب اول بروید و قسمت روشن مانیتور دستگاه را بر روی STORE PLOT DATA قرار دهید. دکمه enter را بزنید. دکمه F1 را فشار دهید. در بخش CURRENT FOLDER یک پوشه و نام کاربری ایجاد کنید. با ذخیره تغییرات، تنظیمات دستگاه تستر انجام می‌شود.
  • بعد از انجام تنظیمات، تست limit را انجام دهید.

انواع تست فلوک چیست؟

انواع تست فلوک بر اساس روش انجام آن به دو دسته تقسیم بندی می‌شود. تست فلوک چنل و تست فلوک پرمننت از انواع این تست هستند. در ادامه هر یک از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • تست فلوک چنل: تست فلوک چنل ساده‌ترین روش انجام این تست است. در این تست دو سر کابل را به ماژول متصل می‌کنیم. سپس با استفاده از پچ کورد کابل‌ها را به دستگاه متصل می‌کنیم. این تست مسیر کابل از یک نقطه به نقطه دیگر را ارزیابی می‌کند. این نوع تست می‌تواند حداکثر عملکردی که یک مسیر کابلی دارد را نشان دهد. از این نوع تست برای ارزیابی اینکه مسیر کابلی مورد نظر قادر به پشتیبانی از سرعت‌های ارتباطی مورد نیاز است یا خیر استفاده می‌شود.
  • تست فلوک پرمننت: این تست در مقایسه با تست فلوک چنل کامل‌تر و پیشرفته‌تر است. در این تست به جای اتصال کابل‌ها به ماژول، کابل‌ها به کیستون شبکه متصل می‌شود. سپس توسط ماژول‌های پرمننت خود دستگاه، کابل شبکه به دستگاه متصل می‌شود. در این تست پرمننت کابل شبکه به سایر تجهیزات شبکه وصل می‌شود. تست پرمننت در مقایسه با تست چنل دقیق‌تر است. توجه داشته باشید نصب سوکت در کابل‌های شبکه‌ای که دارای شیلد و فویل هستند از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر کابل به درستی متصل نشود، کابل در تست فلوک موفق نخواهد شد.

تفاوت تست فلوک پرمننت و تست فلوک چنل

در قسمت قبل با تست فلوک پرمننت و چنل آشنا شدید. این دو نوع تست دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. در ادامه تفاوت تست پرمننت و چنل را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

  • استاندارد این دو تست با یکدیگر متفاوت است. استاندارد طول کابل در تست فلوک چنل 100 متر و در تست فلوک پرمننت 90 متر است.
  • اگر در پروژه سرعت، دقت و حجم انتقال بالا مورد نیاز است باید از کابل‌هایی استفاده کنید که بتوانند در تست فلوک پرمننت موفق باشند. اغلب این موارد در پروژه‌های بزرگی مانند بانک، انبارهای بزرگ، کارخانه‌ها و… مورد نیاز است.
  • همانطور که گفته شد، تست فلوک پرمننت دارای دقت بیشتری است. بنابراین اگر کابلی در تست فلوک پرمننت موفق باشد در تست فلوک چنل نیز موفق است. در مقابل ممکن است کابلی بتواند تست فلوک چنل را پاس کند ولی موفق به گذراندن تست فلوک پرمننت نشود.

مزایای استفاده از تست فلوک چیست؟

تست فلوک به عنوان ابزارهای اندازه‌گیری و آزمون در صنایع مختلف از جمله الکترونیک، برق و مهندسی بسیار محبوب است. مزایای استفاده از تست فلوک چیست؟ مزایای این تست عبارتند از:

  1. دقت بالا: دستگاه‌های فلوک به دلیل دقت بالای خود در اندازه‌گیری پارامترهای مختلف مانند ولتاژ، جریان، مقاومت و دما مشهور هستند. این دقت در بسیاری از کاربردهای صنعتی و تحقیقاتی ضروری است.
  2. قابلیت اطمینان: دستگاه‌های فلوک به دلیل کیفیت ساخت بالا عمر طولانی دارند. استفاده از این دستگاه‌ها باعث افزایش بهروری شبکه می‌شود.
  3. افزایش طول عمر تجهیزات: استفاده از دستگاه‌های تستر فلوک به افزایش طول عمر تجهیزات شبکه مانند سوئیچ‌ها، روترها، سرورها و دوربین‌ها کمک می‌کند.
  4. بررسی سلامت و عملکرد شبکه: با انجام تست فلوک می‌توانید عملکرد و سلامت شبکه را بررسی کنید. همچنین در صورت وجود مشکل از آن مطلع شده و می‌توانید به رفع آن بپردازید.

پارامترهای تست fluke

در تست fluke پارامترهای مختلفی را می‌توان بررسی کرد. این پارامترها عبارتند از:

  • Wiremap
  • propagation delay
  • delay skew
  • ACR
  • Insertion Loos
  • cable length
  • و….

مطالب پیشنهادی مخاطبین

برند کابل دوربین مداربسته
ادامه مطلب
فیلتر شدن IPهای سرور دوربین مدار بسته
ادامه مطلب
هک دوربین مداربسته
ادامه مطلب
به این مطلب امتیاز دهید 🙂