نصب دوربین مداربسته در محیط‌هایی مانند اتاق پرو، اتاق‌های هتل و… تجاوز به حریم خصوصی افراد است. در واقع اینکار غیر قانونی و جرم است. حال در محیط مورد نظر از کجا بفهمیم دوربین کار گذاشته شده است؟ راه‌های مختلفی برای پیدا کردن و تشخیص دوربین مخفی وجود دارد. در این مقاله به شما برای کشف دوربین کمک می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید:

راه‌های تشخیص دوربین مخفی

گاهی افراد ممکن است نسبت به کنترل محیط توسط دوربین مخفی مشکوک شوند. این اتفاق می‌تواند هنگام ورود به هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، اتاق‌های پرو، ماشین یا حتی منازل رخ دهد. حال از کجا بفهمیم در محیطی دوربین کار گذاشته شده است؟ روش‌های مختلفی مانند استفاده از اپلیکیشن و نرم‌افزار، گوشی و… برای پیدا کردن و ردیابی دوربین مخفی وجود دارد. در ادامه از ساده‌ترین تا تخصصی‌ترین راه‌های تشخیص دوربین مخفی در منزل و سایر محیط‌ها را بررسی می‌کنیم.

1- بررسی محیط و اشیاء مشکوک

اولین و ساده‌ترین روش برای تشخیص دوربین مخفی، بررسی دقیق و کامل محیط به صورت فیزیکی است. یکی از راههای تشخیص دوربین مخفی در منزل، دقت به اشیاء به هم ریخته و جا به جا شده است. دوربین‌های مخفی به دلیل ابعاد کوچکی که دارند می‌توانند در هر نقطه‌ای جاسازی شوند. اگر با مورد مشکوکی برخورد کردید می‌توانید با استفاده از دستمال یا پارچه‌ روی وسیله مورد نظر را بپوشانید. رایج‌ترین محیط‌هایی که دوربین مخفی در آنجا جاسازی می‌شود عبارتند از:

  • ساعت‌ها
  • پریزهای برق
  • جعبه‌های دستمال کاغذی
  • سوراخ‌های روی دیوار
  • تابلوها
  • آشکارسازهای دود
  • کوسن‌ها، عروسک‌ها
  • قفسه، کتابخانه و کتاب‌ها
  • چراغ خواب، لامپ‌های گدازه یا تزئینی
  • مبلمان
  • بین گیاهان و گلدان‌ها
  • زنگ درب منزل

جاسازی دوربین مخفی در ماشین‌ها

  • روی داشبورد
  • سقف ماشین
  • عقب خودرو
  • بر روی آینه

2- تشخیص دوربین در تاریکی

برخی از دوربین‌های مخفی از قابلیت دید در شب برخوردار هستند. ال ای دی‌های دید در شب دوربین‌ها در تاریکی ممکن است نوری را از خود ساطع کنند. برای پیدا کردن دوربین مداربسته در این حالت می‌توانید ابتدا چراغ‌ها را خاموش کنید. پرده‌ها را بکشید تا محیط کاملا تاریک شود. محیط و اشیاء را بررسی کنید. اشیائی که به صورت چشمک زن یا ثابت از خود نور ساطع می‌کنند، می‌توانند نشانه‌ای از وجود دوربین باشند. این روش فقط برای پیدا کردن برخی از دوربین‌ها که دارای چراغ‌های LED هستند، مناسب است. همچنین می‌توانید در تاریکی از چراغ قوه برای تشخیص دوربین مخفی نیز استفاده کنید. برای این‌کار چراغ قوه را روشن کنید. نور چراغ قوه را در نقاط مختلف محیط بتابانید. وجود دوربین مدار بسته باعث انعکاس نور چراغ قوه می‌شود.

3- تشخیص دوربین مخفی با گوشی

روش‌های مختلفی برای تشخیص دوربین مخفی با گوشی وجود دارد. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. استفاده از دوربین گوشی: نور مادون قرمز دوربین‌های مخفی با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. دوربین برخی از گوشی‌های هوشمند قادر به تشخیص نور مادون قرمز است. در این‌صورت اتاق را تاریک کنید. با استفاده از دوربین گوشی، محیط را بررسی کنید. با وجود نور مادون قرمز بر روی صفحه نمایش نقاط قرمزی نمایش داده می‌شود. این نقاط می‌تواند نشان‌دهنده وجود دوربین باشد.
  2. برقراری تماس تلفنی: با گوشی خود تماس تلفنی را برقرار کنید. هنگام صحبت با تلفن به قسمت‌های مختلف محیط بروید. امواج دوربین مداربسته باعث ایجاد تداخل سیگنال و نویز هنگام مکالمه می‌شوند. در صورت ایجاد نویز یا تداخل سیگنال آن قسمت را به دقت بررسی کنید. از این روش برای کشف دوربین و شنود می‌توانید استفاده کنید.

4- اپلیکیشن تشخیص دوربین مخفی

یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن دوربین مخفی، استفاده از اپلیکیشن تشخیص دوربین مخفی است. برنامه‌های مختلفی برای تشخیص دوربین مخفی با گوشی وجود دارد. با استفاده از دانلود نرم افزار دوربین یاب اندروید و IOS می‌توانید دوربین را پیدا کنید. این نرم‌افزار‌ها را با توجه به گوشی خود، می‌توانید از Play Store و App Store دانلود کنید. چند نمونه از بهترین برنامه تشخیص دوربین مخفی عبارتند از:

  • Hidden Camera Detector: این برنامه یک نرم افزار دوربین یاب اندروید است. توجه داشته باشید برای استفاده از این برنامه، گوشی موبایل شما باید دارای حسگر مغناطیسی باشد. دانلود برنامه دوربین مخفی یاب Hidden Camera Detector را از لینک زیر انجام دهید. پس از دانلود و نصب، برنامه با استفاده از دوربین گوشی و سنسور مغناطیسی، دوربین را تشخیص می‌دهد. گوشی را در موقعیت‌های مختلف بچرخانید. در صورت نزدیک شدن به دوربین، برنامه با نمایش نور قرمز یا بوق زدن دستگاه‌ها را شناسایی می‌کند.
دانلود نرم افزار Hidden Camera Detector
  • Spy Camera Detector & Scanner: این اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های IOS است. اپلیکیشن تشخیص دوربین مخفی Spy Camera Detector & Scanner نیز مانند اپلیکیشن Hidden camera کار می‌کند. این برنامه را از لینک زیر دانلود و نصب کنید. سپس با استفاده از نرم‌افزار می‌توانید از وجود دوربین مخفی اطلاع پیدا کنید. این برنامه با استفاده از تجزیه و تحلیل میدان مغناطیسی می‌تواند دستگاه‌های مختلف مانند IR، شبکه Wifi و… را تشخیص دهد.
دانلود نرم‌افزار Spy Camera Detector & Scanner

5- دوربین یاب قوی

برخی از دستگاه‌ها به صورت تخصصی برای پیدا کردن دوربین مخفی ساخته شده‌اند. دوربین‌های مداربسته و وسایل الکترونیکی با استفاده از امواج رادیویی RF اطلاعات را انتقال می‌دهند. این دوربین یاب قوی با کمک اسکن و تشخیص سیگنال‌های فرکانس رادیویی (RF) می‌تواند دوربین را شناسایی کند. برای استفاده از این روش بهتر است سایر دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش کنید. این دستگاه‌ها ممکن است باعث ایجاد تداخل در کار دوربین یاب شود. دستگاه‌های دوربین یاب قوی از قیمت بالایی برخوردار هستند.

6- شناسایی آینه دوربین دار

جالب است بدانید که برخی آینه‌ها دارای دوربین مخفی هستند. گاهی ممکن است نسبت به نصب دوربین مخفی در آینه‌های اتاق پرو، سرویس بهداشتی و… مشکوک شوید. تشخیص این آینه‌ها با نوع معمولی آن‌ها کمی دشوار است. زیرا آینه‌های مجهز به دوربین مخفی کاملا مشابه آینه‌های معمولی هستند. برای تشخیص این آینه‌ها یک راه ساده وجود دارد. انگشت خود را به آینه بچسبانید. در آینه معمولی، بین انگشت فرد و آینه فاصله وجود دارد. اما اگر شما با یک آینه غیر معمولی مواجه باشید، بین انگشت و آینه، فاصله‌ای وجود ندارد. در اینصورت می‌توانید متوجه شوید که از آینه به عنوان دوربین مخفی استفاده می‌شود.

7- تشخیص لامپ دوربین دار

برخی از دوربین‌های مخفی به شکل لامپ هستند. این لامپ‌ها نیز از نظر شکل ظاهری با لامپ‌های معمولی تفاوتی ندارند. با این حال برای تشخیص لامپ دوربین دار ابتدا شکل ظاهری آن را بررسی کنید. اگر با موارد مشکوکی در ظاهر لامپ مانند سوراخ‌های کوچک، سیم‌های اضافی و… برخورد کردید، ممکن است لامپ از نوع دوربین‌دار باشد. با استفاده از روش‌های قبل مانند اپلیکیشن تشخیص دوربین مخفی نیز می‌توانید لامپ دوربین‌دار را تشخیص دهید. همچنین می‌توانید نور چراغ قوه را به سمت لامپ بتابانید. اگر لامپ دارای دوربین باشد، انعکاس نور با نقاط ریز همراه است.

بعد از پیدا کردن دوربین مخفی چکار کنیم؟

مهم‌ترین نکته پس از پیدا کردن لوازم جاسوسی مانند دوربین مخفی و شنود، حفظ خونسردی خود است. باید توجه داشته باشید که هر اقدام اضافه‌ای می‌تواند منجر به از بین رفتن مدارک برای شناسایی مجرم شود. پس از پیدا کردن دوربین مخفی، ابتدا برای جلوگیری از فیلم‌برداری، روی آن را با پارچه‌ای بپوشانید. از دستکاری و جدا کردن دوربین بپرهیزید. زیرا ممکن است باعث پاک شدن اثر انگشت برای شناسایی مجرم شود. سپس با پلیس تماس بگیرید و موضوع را با آن‌ها مطرح کنید.

قوانین نصب دوربین مخفی

قوانین نصب دوربین مخفی در کشورهای مختلف با توجه به قوانین آن کشور متفاوت است. به طور کلی نصب دوربین مخفی با هدف جاسوسی و ورود به حریم شخصی افراد ممنوع است. در ایران نصب و استفاده از ابزارهای جاسوسی مانند دوربین مخفی و شنود به طور کلی ممنوع است. استفاده از این دوربین‌ها فقط با کسب مجوزهای قانونی امکانپذیر است. اگر شخصی بدون اطلاع مالک و در مکان‌های خصوصی اقدام به نصب دوربین مخفی کند، مجرم شناخته می‌شود. همچنین افراد بدون کسب مجوز قانونی، اجازه نصب دوربین مخفی در مکان‌های عمومی را نیز ندارند.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

نرم افزار Smart pss داهوا
ادامه مطلب
انتقال تصویر داهوا
ادامه مطلب
هک دوربین مداربسته
ادامه مطلب
5/5 - (1 امتیاز)