دستگاه DVR چیست؟ دستگاه ضبط DVR وظیفه مدیریت و ضبط تصاویر در دوربین‌های مداربسته آنالوگ را برعهده دارد. انواع DVR دوربین مدار بسته با تعداد کانال‌های مختلف تولید می‌شوند. در این مقاله به انواع دستگاه ضبط DVR، مشخصات، قیمت و بهترین دی وی آر می‌پردازیم.

در این مقاله می‌خوانید:

دستگاه DVR چیست؟

دستگاه DVR چیست؟ DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder به معنی ضبط کننده فیلم دیجیتال است. تصاویر در انواع دوربین‌های مداربسته با تکنولوژی آنالوگ توسط دستگاه DVR ضبط می‌شوند. همه‌ی دستگاه‌های DVR برای ذخیره فیلم و تصاویر باید از هارد استفاده کنند. دوربین‌های مداربسته آنالوگ تصاویر را ثبت کرده و توسط کابل تصویر کواکسیال به دستگاه DVR منتقل می‌کنند. در سیستم آنالوگ تصاویر به صورت آنالوگ به دستگاه ضبط منتقل می‌شوند. سپس DVR تصاویر آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می‌کند. سپس تصاویر در هارد دیسک ذخیره می‌شوند. تنظیماتی مانند روشنایی، رنگ تصویر، تنظیم قابلیت‌های تشخیص حرکت و … به وسیله دستگاه DVR انجام می‌شود. برخی از دستگاه‌های DVR دارای قابلیت‌های هوشمند مانند تشخیص حرکت، تشخیص چهره، عبور از خط فرضی و…. هستند.

انواع دستگاه DVR

انواع dvr دوربین مدار بسته بر اساس کیفیت تصاویر، تعداد کانال، فرمت فشرده سازی، تعداد و ظرفیت هارد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع دستگاه DVR را معرفی می‌کنیم.

1- انواع دستگاه DVR بر اساس تعداد کانال

کانال دستگاه DVR چیست؟ هر دی وی آر قابلیت پشتیبانی از تعداد مشخصی دوربین مداربسته را دارد. تعداد دوربین‌هایی که می‌توان به DVR متصل کرد به تعداد کانال دستگاه بستگی دارد. هر دوربین به یک کانال در دستگاه ضبط متصل می‌شود. دی وی آرها با توجه به نوع و مدل دارای 4، 8، 16 و 32 کانال هستند. هنگام خرید دستگاه ضبط دی وی آر به تعداد دوربین‌های مورد استفاده در پروژه خود توجه کنید. تعداد کانال دی وی آر را بر اساس تعداد دوربین‌های داخل پروژه انتخاب نمایید.

  • DVR 04CH: دی وی آر 4 کاناله با قابلیت پشتیبانی از 4 دوربین مدار بسته
  • DVR 08CH: دستگاه دی وی آر 8 کاناله با قابلیت پشتیبانی از 8 دوربین مداربسته
  • DVR 16CH: دی وی آر 16 کاناله با قابلیت پشتیبانی از 16 دوربین مدار بسته
  • DVR 32CH: دستگاه دی وی آر 32 کاناله با قابلیت پشتیبانی از 32 دوربین مداربسته

2- انواع کیفیت ضبط تصاویر در دی وی آر

کیفیت تصاویر یکی از مهم‌ترین نکات در سیستم دوربین مداربسته است. هر چه کیفیت تصاویر در دوربین بالاتر باشد، تصاویر با جزئیات و وضوح بیشتری نمایش داده می‌شوند. هنگام خرید سیستم مداربسته علاوه بر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته باید به کیفیت ضبط تصاویر در دستگاه ضبط نیز توجه کنید. برای مشاهده تصاویر با کیفیت واقعی، کیفیت تصاویر در دوربین و دستگاه ضبط DVR باید یکسان باشند. به طور مثال تصور کنید دوربین مدار بسته شما دارای رزولوشن تصویر 8 مگاپیکسل است. همچنین دستگاه ضبط شما از رزولوشن 5 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. در این حالت تصاویر با کیفیت 5 مگاپیکسل نمایش داده می‌شوند. در نتیجه کیفیت واقعی تصاویر قابل نمایش نیستند.

3- انواع DVR بر اساس تعداد هارد

تصاویر دوربین مداربسته در هارد دیسک دستگاه ضبط DVR ذخیره می‌شوند. دستگاه‌های ضبط با توجه به نوع و مدل از تعداد مشخصی هارد پشتیبانی می‌کنند. هر هارد نیز دارای ظرفیت مشخصی است. برخی از دستگاه‌های ضبط دارای یک هارد و برخی دیگر دارای تعداد هاردهای بیشتر هستند. به طور مثال یک دستگاه 4 کاناله ممکن است یک هارد داشته باشد و یک دستگاه 32 کاناله 4 و یا 8 هارد. هر چه تعداد دوربین‌های متصل به دستگاه بیشتر باشد، دستگاه برای ذخیره اطلاعات به فضای بیشتری نیاز دارد. یکی از عوامل تعیین کننده در انواع دستگاه DVR تعداد هارد قابل پشتیبانی توسط دستگاه است.

4- فرمت فشرده سازی در دستگاه DVR چیست

دستگاه‌های ضبط برای کاهش حجم اطلاعات از فرمت‌های فشرده سازی استفاده می‌کنند. کاهش حجم اطلاعات باعث اشغال شدن فضای کمتری از هارد می‌شود. فرمت فشرده سازی، حجم اطلاعات را بدون افت کیفیت کاهش می‌دهد. دستگاه‌های DVR از فرمت‌های فشرده سازی مختلفی پشتیبانی می‌کنند. انواع فرمت فشرده سازی در سیستم مداربسته H265 ،H264 ،H265+، H264+ و … هستند.

5- انواع برند DVR

شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید و عرضه سیستم مداربسته فعالیت می‌کنند. برای انتخاب انواع برند DVR توصیه می‌کنیم از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید. انتخاب دی وی آر با برند معتبر در کیفیت و طول عمر دستگاه و سیستم مدار بسته تاثیر بسیاری دارد. شرکت داهوا یکی از برندهای معتبر و محبوب در زمینه تولید دوربین مدار بسته و دستگاه‌های DVR است. این برند دارای انواع دستگاه DVR با قابلیت‌های مختلف است. همچنین برند هایک ویژن، هایلوک، بوش، سامسونگ و… نیز از برندهای معتبر و با کیفیت است.

بهترین دستگاه DVR

برای انتخاب بهترین دستگاه DVR باید به مشخصات دستگاه DVR توجه کنید. به طور کلی  برای انتخاب یک دی وی آر خوب باید به نکاتی مانند برند دستگاه، تعداد کانال دستگاه، کیفیت تصاویر قابل پشتیبانی، فرمت فشرده سازی و تعداد هارد توجه کنید. مهم‌ترین نکته برای انتخاب دستگاه دی و آر، توجه به تعداد دوربین‌های مداربسته است. تعداد کانال دستگاه ضبط خود را با توجه به تعداد دوربین مداربسته مورد استفاده انتخاب کنید. بهترین دی وی آر لزوما گران قیمت‌ترین دی وی آر نیست. بهترین دی وی آر دستگاهی است که با توجه به کارایی، کیفیت و هزینه مناسب انتخاب شود. با توجه به نیازها و انتظارات خود می‌توانید دستگاه ضبط را انتخاب کنید.

قابلیت‌های دستگاه DVR چیست؟

دستگاه‎های دی وی آر با توجه به نوع و مدل دستگاه دارای قابلیت‌های متفاوتی هستند. به طور کلی قابلیت‌ها DVR عبارتند از:

  • قابلیت تشخیص حرکت: قابلیت تشخیص حرکت یا Motion Detection این امکان را فراهم می‌کند تا فقط در صورت رخ دادن حرکت در محیط، دوربین شروع به ثبت تصاویر کند. با استفاده از قابلیت تشخیص حرکت می‌توانید تصاویر را برای مدت زمان طولانی‌تری در حافظه هارد دستگاه نگهداری کنید.
  • عبور از خط فرضی: قابلیت عبور از خط فرضی یا Line Crossing امکان مشخص کردن یک خط فرضی در تصویر را برای کاربر ایجاد می‌کند. با مشخص کردن این خط فرضی در تصویر اگر فرد یا جسمی از این خط عبور کند دستگاه تشخیص داده و شروع به هشدار دادن می‌کند.
  • اعلام هشدار از سوی دستگاه: قابلیت دیگری که در دستگاه‌های DVR وجود دارد، قابلیت اعلام هشدار از سوی دستگاه است. می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات دستگاه این قابلیت را فعال کنید. با فعال کردن اعلام هشدار، دستگاه هنگام قطع شدن تصویر و یا حرکت شروع به هشدار یا آلارم می‌کند.
  • ماسکه کردن بخشی از تصاویر: با وجود این قابلیت می‌توانید در صورت نیاز بخشی از تصاویر در دوربین مداربسته را پوشانده و یا در اصطلاح ماسکه کنید.

قیمت دستگاه DVR

قیمت دستگاه DVR با توجه به نوع، برند، تعداد کانال، کیفیت تصویر و… متفاوت است. با افزایش کیفیت تصویر و قابلیت‌های دستگاه، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. با کلیک بر روی لینک زیر می‌توانید لیستی از قیمت دوربین‌های مداربسته و دستگاه‌های DVR را مشاهده کنید. می‌توانید با توجه به نیازهای خود، بهترین دی وی آر داهوا را از لیست زیر انتخاب کنید. همچنین برای راهنمایی و مشاوره رایگان با شماره 88500020-021 تماس بگیرید.

قیمت داهوا

معرفی پورت‌های دستگاه دی وی آر

دستگاه‌های دی وی آر دارای چندین پورت ورودی و خروجی هستند. در ادامه به معرفی پورت‌های دستگاه دی وی آر می‌پردازیم.

  • Video Input یا پورت ورودی تصویر: کابل تصویر دوربین مداربسته به وسیله پورت Video Input به دستگاه متصل می‌شود. تعداد پورت ورودی تصویر، همان تعداد کانال دستگاه است.
  • Video Out یا پورت خروجی تصویر: با استفاده از کابل کواکسیال می‌توانید پورت Video Out دستگاه را به نمایشگر متصل کنید.
  • Lan پورت شبکه: از پورت Lan برای اتصال به شبکه داخلی و یا دوربین IP استفاده می‌شود. با استفاده از پورت LAN می‌توانید دستگاه را به شبکه داخلی متصل کنید. در این صورت تصاویر دوربین‌ها در کامپیوترهای شبکه داخلی قابل مشاهده است.
  • HDMI و VGA: این پورت برای اتصال به نمایشگر و مانیتور است.
  • ورودی برق: این پورت برای اتصال کابل برق به دستگاه DVR است. هنگام اتصال کابل به دستگاه برای جلوگیری از آسیب به ولتاژ استاندارد DVR توجه کنید.
  • پورت جهت اتصال به دوربین PTZ: برخی از دستگاه‌های دی وی آر دارای پورتی برای اتصال دوربین اسپید دام و یا PTZ به DVR هستند.
  • Audio In پورت ورودی صدا: پورت Audio In دستگاه DVR چیست؟ برای ضبط صدا باید پورت Audio In را به میکروفون متصل کنید.
  • Audio Out پورت خروجی صدا: برای پخش صداهای ضبط شده، پورت خروجی صدا را به اسپیکر متصل می‌کنیم.
  • USB: اگر قصد اتصال موس دوربین مداربسته و یا فلش به دستگاه را داشته باشید می‌توانید از این پورت استفاده کنید.
  • پورت مخصوص آلارم: برخی از دستگاه‌های DVR دارای پورت ورودی و خروجی آلارم هستند.
  • کلید ON/OFF: برخی از مدل‌های DVR دارای یک کلید برای خاموش و روشن کردن دستگاه هستند.

مطالب پیشنهادی مخاطبین

بازیابی رمز DVR داهوا
ادامه مطلب
تنظیمات دی وی ار داهوا
ادامه مطلب
رک دوربین مداربسته چیست
ادامه مطلب

نمایندگی دوربین داهوا

خرید دوربین مداربسته از نمایندگی رسمی داهوا این اطمینان را به مشتریان می دهد که هم کالای اصلی را تحویل بگیرند و هم از خدمات پس از فروش بهره مند شوند. داهوا از برندهای برتر دنیاست بنابراین کیفیت و مرغوبیت محصولات Dahua بر هیچکس پوشیده نیست. وجود نمایندگی در ایران و شهرهای مختلف از جمله نمایندگی داهوا در تبریز بهترین فرصت خرید را برای مشتریان فراهم آورده است. جهت دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید با ما تماس بگیرید.

نمایندگی دوربین داهوا

خرید دوربین مداربسته از نمایندگی رسمی داهوا این اطمینان را به مشتریان می دهد که هم کالای اصلی را تحویل بگیرند و هم از خدمات پس از فروش بهره مند شوند. داهوا از برندهای برتر دنیاست بنابراین کیفیت و مرغوبیت محصولات Dahua بر هیچکس پوشیده نیست. وجود نمایندگی در ایران و شهرهای مختلف از جمله نمایندگی داهوا در تهران بهترین فرصت خرید را برای مشتریان فراهم آورده است. جهت دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید با ما تماس بگیرید.

شماره تماس نمایندگی داهوا

4.8/5 - (6 امتیاز)